Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
Luźne przemyślenia o gospodarce
#1
Rzuciłem na discordzie pomysł na stworzenie forumowego systemu gospodarczego. Chciałbym abyśmy usiedli do tego razem, być może gdy usiądziemy do wspólnej inicjatywy wróci nam chęć do działania. Ale przechodząc już do głównego tematu.


1. Zarobki obywateli

Być może nie będzie to nic odkrywczego i nie zrewolucjonizuje mikronacyjnej gospodarki, ale chciałbym zaproponować prosty system miesięcznych zarobków na dwa sposoby: za funkcje publiczne (służba w wojsku, praca w firmach, praca w ministerstwie itp) bądź też dochody z lenn. Pierwszy sposób jest nam dość znany i to nic nowego. Obywatele otrzymują wynagrodzenie za swoją pracę na rzecz państwa. Drugi sposób jest już bardziej złożony. Chciałbym tutaj jeszcze nakreślić różnicę między lennami a dzielnicami. Nowi obywatele będą mogli uzyskać lenno od władców dzielnicy. W lenna będzie można inwestować, budując nowe budynki, które będą przynosiły dochody. Aby to wszystko miało ręce i nogi, nowy obywatel dostanie pewną sumkę pieniędzy na start. Za otrzymaną zapomogę będzie on mógł wybudować nowe budynki w swoim lennie które przyniosą mu zysk. Aby zobrazować Wam wszystko posłużę się przykładem: nowy obywatel, niech to będzie Alfred, ma dwie ścieżki zarobku. Poprzez pracę na rzecz państwa i lenno. Gdy już nasz Alfred otrzyma lenno, np. małą wioskę w Zanahorii, może on zainwestować swoje zebrane pieniądze w rozbudowę, poprzez wybudowanie nowych budynków, które będą przynosiły miesięczne zyski. Tutaj koło się zamyka, ów Alfred za zarobione pieniądze może wybudować więcej budynków które powiększa jego dochód. Na tą chwilę ciężko określić mi charakterystykę tych budynków, będzie ona różna w zależności od wybranego klimatu w dzielnicy.
Podsumowując, szary obywatel może zarabiać na pracy i lennie.

2. Zarobki dzielnicy

Jak wiadomo nasz kraj będzie podzielony na dzielnice tak więc też chciałbym poruszyć ich możliwości dochodu. Dzielnice będą utrzymywały się z narracyjnych podatków z miast bądź wsi. Oczywiście założenie nowego miasta/wsi będzie wiązało się z wyłożeniem pewnej sumy. Tutaj również posłużę się przykładem. Władca dzielnicy Zanahorii Alfred chciałby założyć nową wioskę. Składa on wniosek do prezydenta i uiszcza zapłatę x renów. Wioska przynosi mu miesięczne dochody które to ów władca może przeznaczyć na założenie nowej wioski lub miasta. Ale to nie koniec, władca może mieć możliwość o rozbudowę swojej wioski na przykład o budowę wspomnianych wyżej budynków.


3. Na co przeznaczyć pieniądze?

Obywatele swoje pieniądze mogą przeznaczyć jedynie na rozbudowę swojego lenna, przynajmniej na tą chwilę widzę tylko taką możliwość. Sprawa nieco barwniej wygląda w przypadku dzielnicy. Władcy swoje dochody mogą przeznaczyć zarówno na rozbudowę jak i zwerbowanie/utrzymanie wojska.



Na razie to tyle, mam nadzieję że wspólnie uda nam się wypracować konkretne ceny, charakterystykę budynków i zarobki. Zachęcam do dyskusji i o podzielenie się swoimi pomysłami.
Võnd laatste per immer dat Winqulideg Union
Odpowiedz
#2
Cóż, skoro oczekujemy dyskusji, to OK, nie ma problemu. Dlatego też od razu wyrażę się krytycznie.
 
Tworzenie systemu gospodarczego pod kilka osób mija się z celem. Podkreślałem to już kilka razy na Discordzie, niech te słowa padną również na forum. Nie będę więcej pisał programu/skryptu, z którego będzie korzystać 2 osoby na krzyż raz w miesiącu. Również za pośrednictwem forum. Jeżeli system będzie absorbował więcej niż kilka minut dziennie - znudzi się. Jeżeli będzie zajmował kilka chwil w tygodniu - będzie się cieszył powodzeniem.
 
Jeżeli będzie zajmował kilka chwil w tygodniu to nie będzie szybkich efektów. Jeżeli nie będzie szybkich efektów, to ludziom  się znudzi. Długie czekanie na coś zawsze działa demotywująco. Jeżeli będą szybkie efekty, to szybko system się wyczerpie. Główne założenia przedstawionego systemu to prosty clicker. Zarabiasz pieniążki, stawiasz budynek, który zarabia pieniążki dla ciebie, aż w końcu zarabiasz tyle pieniążków, że od ręki stawiasz kolejne budynki.  Ten typ gry jest tak zapychający, że aż szkoda budować na nim system gospodarczy.
 
Sam jednak zresztą miałem wstępnie podobny pomysł na gospodarkę, może trochę w innej formie niż przedstawiona i trochę bardziej zahaczająca o konieczność pisania na forum, ale też by szło to w jednym kierunku.
 
Przede wszystkim problemem jest to, że jeżeli chcemy mieć siatkę zależności, która umożliwiałaby zrównoważony rozwój i brak efektu zbyt szybkiego wzrostu, przez co wyczerpanie się idei gospodarczej nastąpiłoby później, jest niemożliwe. Przede wszystkim przez to, o czym wspomniałem we wstępie - brak osób, które z tego by korzystały. Tym bardziej nie ma sensu tworzenie czegokolwiek, kiedy jesteśmy w granicznym momencie podziału dzielnicowego, przeniesienia głównej aktywności na Minecrafta oraz przynajmniej częściowym wyciszeniu forum.
 
To tyle ode mnie. 
Odpowiedz
#3
Cytat:Podkreślałem to już kilka razy na Discordzie, niech te słowa padną również na forum. Nie będę więcej pisał programu/skryptu, z którego będzie korzystać 2 osoby na krzyż raz w miesiącu.


Ja również podkreślałem to już kilka razy, zarówno na discordzie jak i tutaj, że nic nie będziesz musiał skrypcić. Taki model gospodarki sprawdził się zarówno w Rzeczpospolitej, Królewskie Skarlandu jak i Bizancjum. Dlaczego nie spróbować tego tutaj? Może ten system nie jest idealny, ma swoje wady ale może on posłużyć jako baza wyjściowa do czegoś innego. Z podejściem ze tylko dwie osoby będą z tego korzystać albo że szyko się znudzi to nic nie zrobimy. Równie dobrze możemy zakończy działalność tego państwa.
Võnd laatste per immer dat Winqulideg Union
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości